5. Vi vil bevare siste rest av sykehusskogen.

Mellom Tynset Ungdomsskole, Holmenhallen og Opplæringssenteret ligger i dag ei asfaltslette en nord-koreansk militærparade verdig. Verken Tynset Janitsjar eller den lokale HV-avdeling har benyttet seg nevneverdig av fasilitetene, så Tynset Kommune har vedtatt å bytte ut kant-i-kant asfalt med noe mer aktivitetsvennlig. Planarbeidet har som smått startet og fokuset skal være folkehelse. Så langt, alt vel.

Tilknyttet området ligger siste rest av Sykehusskogen. Her har noen tatt til orde for å fjerne de brysomme trærne og lage parkeringsplasser. Det lukter arealplanlegging fra 80-tallet. I Miljøpartiet De Grønne forventer vi noe mer ambisiøst og fremtidsrettet.

For det første, Tynset fråtser allerede i parkeringsplasser. Innenfor 500 meter fra Tynset stasjon er det over 1600 parkeringsplasser åpne for Hvermansen. Tynset sentrum er omtrent like bilvennlig som en McDonalds Drive-in og gater som Parkveien er så perforert med parkeringsplasser at det er problematisk å bevege seg med barnevogn. En svært uformell undersøkelse utført av fjorårets klasse 8b at rundt halvparten av parkeringsplassene i Tynset sentrum sto tomme en hverdag i juni. Da bruker vi ikke penger på å lage nye.
I et folkehelseperspektiv er unødvendige parkeringsplasser fetter`n til fredagsfylla. Forskning viser at tilgang til parkering er det som har størst innvirkning på om man bruker bil til jobb eller velger kollektivt, samkjøring, sykkel, spark, Segway eller beina. Mer parkering vil derfor føre til mer forurensing, mindre bevegelse og dårligere folkehelse. Det er en dårlig ide.

Når det er sagt er det også slik at skissene også inkluderer fjerning av parkeringsplasser ved ungdomsskolen og utenfor opplæringssenteret. Vi er enige i at det er en god ide å sperre området mellom ungdomsskolen og barneskolen for trafikk av sikkerhetsgrunner. Vi er litt mer tvilende til å fjerne parkeringsplasser utenfor opplæringssenteret for å bygge styrkeapparater. Disse bør enten ligge nærmere skolen eller i skogen. Hvis man ønsker parkeringsplasser for ungdomsskolen bør man heller vurdere parkeringshus der dagens parkering ligger. Avgift for parkering vil kunne være med på å finansiere dette.

I stedet for å fyre opp motorsaga bør man bygge opp under Sykehusskogens muligheter som alternativt klasserom og aktivitetsarena. Her kan man lage sykkelløype, samle innsekter, gå på slakk line og trene styrke. Det er kun fantasien (og straffeloven) som setter grenser.

10. september, 2015