Skolehage folkens!

For urbant for Tynset? Langt derifra! Skolehage er en kanon idé også i distriktet. Tillat meg å overbevise deg! Skolehagen kan være kilde til tverrfaglig læring der teori og praksis kan kombineres på en ypperlig måte.

30. august, 2019

Skrevet av: Sindre Sørhus

Se for deg et drivhus formet som en geodesisk kuppel. 10 meter i diameter og 5 meter høy. Plass nok til hele skoleklasser og høyt nok under taket til å ha frukttrær. Varmemagasinering i vanntank, kompost for mat- og hageavfall, automatiske vannings- og luftesystemer drevet av solenergi. Utenfor et par åkerlapper og dyrkekasser. Kan du tenke deg et mer spennende klasserom?

Et slikt område vil kunne engasjere store deler av Tynset-samfunnet. Byggfagelever kan stå for konstruksjonen, elektrofag kan installere solcellepanel, vifter og automatisk vanning og kokk- og servitør kan få sitt eget urtehjørne. Barnehagene kan lage insektshotell og drivhuset kan bli en oase for ekskursjoner for både unge og gamle. Får vi til et mikro-biogassanlegg vil selv alvdølene komme på studiebesøk!

Praktisk læring

Skolehage er praktisk læring, variasjon og skoletrivsel. Elever trenger både kunnskap om hvordan mat produseres og om samspillet i naturen. Slikt læres best ved å se og oppleve. Jord under neglene gir dessuten bedret psykisk helse og økt trivsel. Alle vil ha økt trivsel.

Så var det de kritiske røstene:

Har vi råd til det? Jadda, man kommer kjempelangt med noen hundre tusen og litt dugnadsånd.

Har vi plass til det? Jadda, gamle Tronstua-tomta ligger sentralt plassert mellom barnehage, skoler og eldreboliger.

Hva med sommerferien? Det får vi til. Barnehagene vil helst sikkert plukke jordbær og i fellesferien kan både enkeltpersoner og ferievikarer få bidra.

Lite å tenke på med andre ord! La oss lage trivsel på Tronstuatomta.

Masse læring – Masse god stemning. Bli med!